۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

راه وشهرسازی (راه ها)



به طور کلی راهسازی عملیات آماده‌سازی جاده‌ای بر روی زمین با عرضی مشخص است به‌طوری‌که روندگان یا وسائل نقلیه بتوانند با گذر از آن از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر برسند. 

راه ومسیر های معتددکه درسرزمین ما قدمتی چند هزار ساله دارند به عنوان وسیله ایی برای امور ومرور تامین نیازهای معیشتی و تجارت و بازرگانی و همچنین  مسیری برای وصل کردن نقاط مختلف نیز مورد استفاده قرار میگرفت در این سالهایی که رفت پادشاهان و فرمانگزار هایی بودند که به این صنعت مهم اهمیت دادند در نتیجه کشور از نظر تجاری وسیاحتی ارزش بالایی پیدا می کردوکه این به نوبه خودش باعث رشد علمی واقتصادی کشور میشد زیرا مردمان وتاجران و ... که از سرزمین های دیگر وارد کشور ما شدند می توانند  با انتخاب ما برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند وافراد دیگر نیز با اوردن ان علم ها یی که در دورادور جهان اموختند باعث رشد علمی کشور شود برای همین بوده است که راه سازی از زمان قدیم یکی از صنعت های مهم در یک کشور بوده است.

با گذشت زمان راه وشهر سازی نیز پیشرفت کرد بطوری که امروزه توانسته است از بسیاری ازکوه ها وناهمواری ها از روی رودخانه های وسیع یا از زیر ساختمان ها و... براحتی با استفاده از روگذر یا زیر گذر بگذرد

همان طور که می دانیدیکی از اصل های مهم راهسازی که از گذشته رواج داشته است انجام سازی عملیات اسفالت کردن جاده می باشد که به عنوان روپوش برای مسیر عمل میکند یا به عبارتی جاده با بدون روکش معنی ندارد
بسیاری از روش ها اسفالت سازی در طی قرون متمادی برای جلوگیری از شستن راه توسط جریان آب،باتلاقی شدن راه و کاهش گرد و خاک در طول مسیرابداع شده است.از جمله ی این روش ها می توان به سنگفرش کردن جاده ها یا پوشاندن سطح جاده با چوب اشاره کرد.
خیابان های آسفالته در اواخر قرن ۱۹ در شهرهایی مانند پاریس رواج یافت.در اوایل قرن ۲۰ تکنولوژی ساخت خیابان های آسفالته و بتنی،به خارج از شهر ها ودر ساخت جاده ها نیز منتقل شد.

جاده ها نیز می توانند ارتباطی غیر مستقیم داشته باشند یا با هم ارتباطی شاخه ای داشته باشند یعنی بدون ارتباطی مستقیم وبا استفاده از لاین ها یا شاخه هایی به هم متصل باشند.
با پیشرفت راه سازی و وسایل نقلیه ،عبور ومرور بسیار سریعتر از قبل صورت میگیرد و ارتباط ها ومسیر ها نیز بسیار به هم نزدیکتر وکامل تر شده است راه سازی امروزی با استفاده از صنعتی به نام جاده سازی صورت میگیرد که برای مسیرها از روپوشی استفاده می شود که این می تواند اسفالت باشد یا هر روپوش دیگر.
جاده سازی امروزی به چندین بخش
ازادراه

بزرگراه

جاده ملی

جاده اصلی


جاده دوم

جاده سوم

جاده مسکونی


تقسیم می شوند.
عملیات اصلی راهسازی عبارت‌اند از ساخت اساس، زیراساس و روسازی. جدولکاری و نصب علائم راهنمایی و رانندگی می باشد








۰ ۰ ۰ دیدگاه


علم و تکنولوژی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها