به طور کلی راهسازی عملیات آماده‌سازی جاده‌ای بر روی زمین با عرضی مشخص است به‌طوری‌که روندگان یا وسائل نقلیه بتوانند با گذر از آن از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر برسند. 

راه ومسیر های معتددکه درسرزمین ما قدمتی چند هزار ساله دارند به عنوان وسیله ایی برای امور ومرور تامین نیازهای معیشتی و تجارت و بازرگانی و همچنین  مسیری برای وصل کردن نقاط مختلف نیز مورد استفاده قرار میگرفت در این سالهایی که رفت پادشاهان و فرمانگزار هایی بودند که به این صنعت مهم اهمیت دادند در نتیجه کشور از نظر تجاری وسیاحتی ارزش بالایی پیدا می کردوکه این به نوبه خودش باعث رشد علمی واقتصادی کشور میشد زیرا مردمان وتاجران و ... که از سرزمین های دیگر وارد کشور ما شدند می توانند  با انتخاب ما برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند وافراد دیگر نیز با اوردن ان علم ها یی که در دورادور جهان اموختند باعث رشد علمی کشور شود برای همین بوده است که راه سازی از زمان قدیم یکی از صنعت های مهم در یک کشور بوده است.

با گذشت زمان راه وشهر سازی نیز پیشرفت کرد بطوری که امروزه توانسته است از بسیاری ازکوه ها وناهمواری ها از روی رودخانه های وسیع یا از زیر ساختمان ها و... براحتی با استفاده از روگذر یا زیر گذر بگذرد

همان طور که می دانیدیکی از اصل های مهم راهسازی که از گذشته رواج داشته است انجام سازی عملیات اسفالت کردن جاده می باشد که به عنوان روپوش برای مسیر عمل میکند یا به عبارتی جاده با بدون روکش معنی ندارد
بسیاری از روش ها اسفالت سازی در طی قرون متمادی برای جلوگیری از شستن راه توسط جریان آب،باتلاقی شدن راه و کاهش گرد و خاک در طول مسیرابداع شده است.از جمله ی این روش ها می توان به سنگفرش کردن جاده ها یا پوشاندن سطح جاده با چوب اشاره کرد.
خیابان های آسفالته در اواخر قرن ۱۹ در شهرهایی مانند پاریس رواج یافت.در اوایل قرن ۲۰ تکنولوژی ساخت خیابان های آسفالته و بتنی،به خارج از شهر ها ودر ساخت جاده ها نیز منتقل شد.

جاده ها نیز می توانند ارتباطی غیر مستقیم داشته باشند یا با هم ارتباطی شاخه ای داشته باشند یعنی بدون ارتباطی مستقیم وبا استفاده از لاین ها یا شاخه هایی به هم متصل باشند.
با پیشرفت راه سازی و وسایل نقلیه ،عبور ومرور بسیار سریعتر از قبل صورت میگیرد و ارتباط ها ومسیر ها نیز بسیار به هم نزدیکتر وکامل تر شده است راه سازی امروزی با استفاده از صنعتی به نام جاده سازی صورت میگیرد که برای مسیرها از روپوشی استفاده می شود که این می تواند اسفالت باشد یا هر روپوش دیگر.
جاده سازی امروزی به چندین بخش
ازادراه

بزرگراه

جاده ملی

جاده اصلی


جاده دوم

جاده سوم

جاده مسکونی


تقسیم می شوند.
عملیات اصلی راهسازی عبارت‌اند از ساخت اساس، زیراساس و روسازی. جدولکاری و نصب علائم راهنمایی و رانندگی می باشد








ایا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

به ادامه مطلب بروید.



در هر تن آسفالت بین 45 تا 50 کیلوگرم قیر با توجه به طرح آسفالت استفاده میشه ...... (4.5  تا 5 درصد) در هر تن آسفالت

 

که در محاسبه زیر ما 50 کیلو در نظر میگیرم

 

1-اگر هر متر مکعب آسفالت رو 2300 کیلوگرم در نظر بگیریم .......

2-با این حساب یعنی هر 1150 کیلو آسفالت حدود 56 کیلوگرم قیر داره ..............و در هر متر مکعب چیزی حدود 112 کیلوگرم قیر وجود داره ......

 

3-در ادامه هر متر مکعب آسفالت با ضخامت 6 سانت زمینی رو به ابعاد 4.1*4.1 می تونه آسفالت کنه که مساحتش 16.81 متر مربع

 

4- حالا مقدار کل قیر در هر متر مکعب رو تقسیم بر میزان مساحت آسفالت شده به ضخامت 6سانت می کنیم ........ 6.66=112/16.81 .............پاسخ چیزی حدود 7 کیلوگرم قیر در هر متر مربع آسفالت به ضخامت 6 سانت استفاده میشه.......

 

 

نکته :

 

1- چون ما همینجوری که نمی تونیم آسفالت رو بیاریم بریزیم.................قبلش باید پریمکت انجام بدید.......................که قیر پاش جهت پریمکت از قرار هر متر مربع 1250 گرم قیر پخش می کنه ....

 

2- اگه بخواییم روی آسفالت قیر پخش بکنیم که به اصطلاح می گیم..............تک کت................ با توجه به خرابی رویه راه از قرار هر متر مربع 500 تا 600 گرم قیر پخش میشه................

 

میزان قیر مصرفی برای هر متر مربع به ضخامت یک سانتیمتر آسفالت

__________________________________________________ _____

 

برای (اساس قیری ) 0.9 کیلوگرم

 

آستر (بیندر) 1.1 کیلوگرم

 

رویه (توپکا) 1.2 کیلوگرم

 

و برای آسفالت سرد (ردمیکس) در محل 0.9 کیلوگرم

 

 

 منبع : فهرست بها

 

هر متر مربع آسفالت به ضخامت 6 سانت 138 کیلو گرم می باشد.

 

هر متر مربع آسفالت به ضخامت 5 سانت 115 کیلو گرم می باشد.

 

هر تن آسفالت که با ضخامت 6 سانت پخش شود 7.24 متر مربع را آسفالت می کند.

 

هر تن آسفالت که با ضخامت 5 سانت پخش شود 8.69 متر مربع را آسفالت می کند.

 

 


 

 

 

دریواسیون و کاربرد آن در نگهداری راه

 

دریواسیون چیست و کاربرد آن در راه

 

تعاریف دریواسیون :

 

همیشه نیاز نیست در مقابل هر دره و آب بریدگی پل احداث نمود بلکه می توان با احداث کانال با فاصله و موازات جاده یک یا تعدادی از این آب راهه ها را به سمت پل هدایت نمود .به این کانالها دریواسیون گویند (از مقاله مهندس ارسنجانی)

 

و در تکمیل تعریف و کاربرد دریواسیون :

 

دریواسیون معمولادر سمت بالا دست راهها به جهت هدایت آبهای سطحی حاصل از بارش باران به پلهای تعبیه شده در راه ایجاد میشود لازم به ذکر است در هنگام طراحی ابنیه مسیر به جهت صرفه اقتصادی پروژه می توان با توجه به مطالعات و دبی آب چند مسیر که نیاز به آبرو دارد را با ایجاد همین دریواسیونها به یک پل هدایت نمود .

 

- ارتفاع و ابعاد خاکریزی ها با توجه به میزان آب سطحی در آن حوزه صورت میگیرد .

- با دستگاه بلدوزر و لودر می توان آن را ایجاد نمود .

- دوره ای بایستی بازدید میدانی نمود که اگر این دریواسیون ها دچار لاغری و آبردگی شده باشند مجددا تعمیر و تقویت شوند .

 

- یکی از عملیاتهای دوره ای قبل از شروع بارشها است که پرسنل راهداری در ادارات راه و شهرسازی کشور به آن می پردازند.

 


 

[ ترانشه و برم در راهسازی ] Berm- Trench

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲ ب.ظ

 

ترانشه و برم در راهسازی چیست                                                                                                           

 

[ترانشه ]

 

 

تعریف از ویکی پدیا :

ترانشه به فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته می‌شود که ژرفای آن‌ها از پهنایشان بیشتر و پهنای آن‌ها از درازایشان بسیار کمتر است.

 

 

- ترانشه به وجود اختلاف ارتفاع زیاد در مقطع کوچک عرضی میگویند .

 

-در زمان خاکبرداری به دیوارهای قایم ترانشه و به دیوارهای افقی برم میگن

 

از محل ترانشه های تند منحنی میزان گذر نمی کند و با محدوده مشخص می شوند...

در جاهای که تراکم منحنی میزانها زیاد باشد نشان دهنده ترانشه طبیعی می باشد...

 

 

هرگاه برای ایجاد بستر راه نیاز به حفاری از سطح طبیعی زمین با شیب مناسب باشد به قسمت حفاری شده ترانشه یا trench گویند.

 

 

پله هایی که بین ترانشه ها ایجاد میشود را "برم" - Berm میگن که وقتی ارتفاع دیواره ترانشه از 8 متر بیشتر بشه برای جلوگیری از افتادن سنگ در مسیر راه و همچنین حفظ پایداری  بیشتر شیب خاکبرداری برم اجرا میگردد./معمولابه عرض 3 متر

 

 

 

تعاریف جمع آوری شده ترانشه

 

 

 


 

 

 

 

 

میزان مصرف آب در راهسازی                                         

 

جدول میزان مصرف آب بر حسب نوع مصالح مختلف در راهسازی را جهت برآورد میزان آب مصرفی پروژه را جهت بهره برداری ارسال میکنیم. و لازمه ذکر کنم این جدول در فهرست بهاء موجود می باشد .

 

- برابر فصل عملیات بنایی با سنگ فهرست بهاء‌ راه و باند : می توان برای هر متر مکعب عملیات بنایی 100 لیتر آب مصرفی محاسبه نمود.

 

 


 

 

 

 

 

                                   

 

آماده سازی بستر راه :

 

_________________

 

 

منظور از بسترسازی در راه، برداشت های خاک نباتی و نامرغوب و گل و لای و لجن از اراضی باتلاقی و لجنزار در بستر راه و نیز انجام تراکم روی آن میباشد. عمل پاککردن و ریشه کنی بستر و حریم راه را در اصطلاح فنّی راهسازی، دکاپاژ میگویند

 

- قبل از شروع عملیات خاکی، پاک کردن و ریشه کنی بستر و حریم راه باید شروع شده و پایان یابد

 

- برداشت های خاک نباتی در حد تا 10سانتی متر طبق دستور کار مهندس مشاور و اضافه برآن با تصویب کارفرما انجام و هزینه آن، بر اساس خاکبرداری در خاک نرم پرداخت میشود.

 

- پس از انجام دکاپاژ و تنظیم بستر پاک شده بهوسیله گریدر، دستور آبپاشی و غلتکزنی بستر و میزان کوبیدگی لازم، توسط مهندس ناظر به پیمانکار ابلاغ خواهد شد

 

بدنه سازی راه :

 

منظور از بدنه سازی، خاکبرداری از ها برش و حمل به خاک و ریز خاکریز ی در بستر پیسازی شده راه میباشد تا جسم راه طبق نیمرخ طولی تا زیر روسازی (سطح سابگرید ) ساخته شود

 

 

                                                                                       

 

ساب گرید l بستر روسازی l آخرین لایه خاکریزی l Sab Grade l

 

__________________________________________________

 

سازه روسازی راه که بر روی آخرین لایه متراکم شده خاک زمین طبیعی موجود یا اصلاح شده، خاک ها ریزی ، یا کف ها برش ی خاکی و یا سنگی که به طور کلی بستر روسازی یا ساب گرید نامیده میشود، قرار میگیرد

 

-پی سازی راه از این قرار است که پس از آماده شدن بستر راه از لحاظ تسطیح با گریدر، بوته کنی، دکاپاژ، لجن برداری و ریختن مصالح مناسب به جای آن، بستر راه را با غلتک مناسب (استوانهای، فلزی، پاچه بزی، لاستیکی، لرزشی و )... میکوبند به طوری که تا عمق 15 سانتیمتری زمین کوبیده شود

 

-پس از آماده شدن و کوبیده شدن بستر راه و پس از اعلام نتایج مورد نظر آزمایش تراکم، مصالح خاکریز ی را از ترانشه حمل و در بستر راه، پخش کرده و طبق مشخصات فنی، رطوبت کافی داده، مخلوط میکنند و غلتک میزنند

 

-تذکر : در زمین طبیعی و یا در ترانشه های سنگی نامرغوب، مانند مارن یا گچ، کف ترانشهها را به میزان 30 سانتیمتر، اضافه بر رقوم تعیین شده برای پی روسازی، برداشته و با مصالح منتخب خاکریزی، آبپاشی و کوبیده میشود تا همواری و مقاومت لازم برای سطح بستر روسازی حاصل گردد .

 

-تذکّر : در برش های سنگی، معمولاً کف ترانشه ها دارای مقاومت کافی میباشد، لیکن به دلیل ناهمواری حاصل و غیرقابل نفوذ بودن سنگ، بستر راه با انجام یک قشر از مصالح منتخب، به ضخامت 15 سانتیمتر آماده میشود و به عبارتی کف ترانشه باید حداقل به میزان 15 سانتیمتر، اضافه بر رقوم تعیین شده برای پی روسازی، برداشته شود

 

-ضخامت لایه های کوبیده در خاک ریز معمولی نباید به طور کلی از 20 سانتی متر تجاوز نماید. استفاده از ضخامت بیشتر مشروط به استفاده از مصالح مناسب ،دانه درشت که به هرحال نباید از 30 سانتی متر تجاوز نماید .

 

-در مواقعی که امکان استفاده از غلتکهای مکانیکی به دلیل محدودیت مانور آنها وجود ندارد، خاکریزها باید در قشرهای موازی با خط پروژه که ضخامت کوبیده آنها از 10 سانتیمتر تجاوز نکند، اجرا گردد. این خاکریز ها باید با کوبندههای مکانیکی - ارتعاشی دستی متراکم شود

 

- [ راکفیل (سنگریزی) ]سنگریزی باید در لایه های موازی خط پروژه و با ضخامتهای معین احداث شده و حداکثر به ترازی خاتمه یابد که تا رقوم نهایی خاک ( ریز بستر روسازی راه ) یک متر و یا بیشتر فاصله داشته باشد . به عبارت دیگر چنان چه ارتفاع خاک ریز حدود یک متر و یا کمتر باشد ن میتوان از سنگریزی استفاده کرد . ضخامت لایه های خاک ریز سنگی بسته به حجم قطعات سنگی، از حداکثر معادل تر بزرگ ین بعد قطعات سنگی و تا 60 سانتی متر متغیر است

 

-حداقل درصد تراکم برای کلیه خاک ها ریزی ، بستر روسازی ، بسترهای زمین طبیعی و کف ترانشه های خاکی به شرح جدول زیر است .

 

 

                                                 

زیر اساس| ساب بیس | Sab Base :

_________________________

 

معمولاً اولین قشر است که روی بستر آماده شده روسازی راه قرار میگیرد زیر اساس است .

 

عملکرد زیراساس، تعدیل فشارهای وارده از قشرهای بالایروسازی در انتقال به بستر راه است، به طوری که تنشهای ایجاد شده سبب نشست و یا تغییر شکل غیرمجاز بستر نشود، با تغییرضخامت زیراساس میتوان فشار وارده بر سطح بستر روسازی راه را تنظیم کرد .قشر زیراساس باید بتواند ها آب ی سطحی و یا یها آب نفوذی شانه راه و با ها آب ی تراوشی را به نهرهای خارج جسم راه هدایت کند .

 

استفاده از مصالح زیراساس موجب تقلیل ضخامت روسازی و صرفهجویی در لایه های اساس و لایه های آسفالتی که مرغوبتر و گرانتر هستند ، میشود. با افزایش ضخامت زیراساس که مصالح آن در برابر یخبندان حساسیت نداشته باشد، میتوان عمق لایه مقاوم درمقابل یخبندان را افزایش داد. برای کاهش حساسیت مصالح زیراساس، لازم است درصد مواد ریزتر از 20 میکرون نیز از 3 درصد تجاوزنکند

 

انواع زیر اساس:

 

با در نظر گرفتن شرایط جوی، نوع زمین طبیعی، مصالح موجود در محل، تعداد ترافیک و وضع اقتصادی میتوان یکی از انواع زیراساسمندرج در ذیل را انتخاب نمود :

 

- زیراساس با شن و ماسه رودخانهای

 

- زیراساس از سنگ از سنگ شکسته کوهی یا قلوه سنگ شکسته

 

- زیراساس تثبیت شده (با سیمان و آهک و یا قیر)

 

داانه بندی مصالح زیر اساس :

 

دانه بندی مصالح زیراساس مصرفی با اندازه حداکثر 50 میلیمتر 2( اینچ ) است. پس از انجام یها آزمایش دانهبندی، نشانهخمیری (حداکثر )6 ، حد روانی (حداکثر )25 ، ارزش ماسهای پس از کوبیدگی (حداقل )30 ، درصد سایش با روش لوس آنجلس(حداکثر )50 ، سی بی آر در تراکم 100 درصد آزمایشگاهی (حداقل )25 و درصد افت وزنی با سولفات سدیم در س 5 یکل ( حداکثر، )12 چنان چه نتایج در حد قابل قبول باشد

 

 

ضخامت لایه ها و متراکم سازی :

 

-با توجه به کم شدن حجم در اثر تراکم، به ضخامتی حدود 30 تا 25درصد بیش از ضخامت تئوریک تعیین شده در مشخصات پخش گردد.

-سپس با تانکرهای آبپاش روی مصالح پخش شده آبپاشی میشود. آبپاشی طوری بایستی انجام شود که تمام دانههای مصالح به طور یکنواخت مرطوب گردد.

-توقف آبپاش به هنگام آبپاشیروی لایه زیرساس مجاز نمیباشد.

-آبپاشی نباید به نحوی انجام شود که موجب صدماتی به بدنه خاکی راه گردد. مقدار آبپاشی بایدمتناسب با رطوبت بهینه برای کوبیدن مصالح باشد. تفاوت مجاز آب مصرفی 5/1 ± درصد نسبت به رطوبت بهینه میباشد .

-حداکثر ضخامت کوبیده شده زیراساس 20 سانتیمتر میباشد. درصورتی که ضخامت کل زیراساس از 20 سانتیمتر تجاوز نماید،مصالح در 2 و یا چند لایه پخش می شود

 

نحوه حرکت غلتکهای جهت متراکم سازی لایه :

 

-کوبیدن قشر زیراساس از طرفین محور راه با استفاده از غلتکهای چرخ فولادی استاتیک و یا غلتکهای چرخ لاستیکی به وزن حدود 12 تن شروع میشود، ضمن آن که جهت تسهیل کوبیدگی، میتوان از غلتکهای لرزشی (ویبره ) و یا غلتکهای کششی - لرزشی نیزاستفاده کرد .

-وزن غلتک باید طوری باشد که ها سنگدانه زیرچرخ غلتک شکسته نشود .

-عملیات غلتک زنی و کوبیدن قشر زیراساس در قوس هایی که دارای شیب یکطرفه ( بربلندی) میباشد، از داخل قوس شروع شده و به طرف خارج قوس ادامه مییابد

                                    

لایه اساس | بیس | Base

__________________

 

قشر اساس دومین قشر روسازی راه است و عملکرد آن، تعدیل بارهای وارده از قشرهای بالاتر روسازی در انتقال به قشر زیراساس استبه طوریکه تنش مجاز وارده، سبب نشست و یا تغییر شکل غیرمجاز آن نشود. قشر اساس دارای خاصیت تراوایی بیشتری نسبت بهقشر زیراساس میباشد

 

 

انواع اساس راه:

 

با توجه به نوع زمین و شرایط جوی و مصالح موجود در محل و میزان بار وارده و تعداد آمد و شد و همچنین وضع اقتصادی از انواعاساس به شرح ذیل میتوان استفاده نمود :

 

- اساس شن و ماسهای شکسته

- اساس سنگ کوهی شکسته و یا قلوهسنگ شکسته

- اساس ماکادامی

- اساس قیری

 

 

دانه بندی مصالح :

 

دانهبندی مصالح اساس مصرفی با اندازه حداکثر 50 میلیمتر ( 2اینچ ) است قبل از آن که مصالح تهیه شده به پایکار حمل شود ومورد مصرف قرار گیرد باید حداقل 25 کیلوگرم از مصالح برداشته شود و مورد آزمایش های دانه بندی، نشانه خمیری (4حداکثر ) ، حدروانی (25 حداکثر )، ارزش ماسه ای پس از کوبیدن ( حداقل40 )درصد سایش با روش لوسآنجلس ( حداکثر 45 )درصد افت وزنی باسولفات سدیم (حداکثر 12 )سی بی آر - درصد (حداقل 80 )درصد شکستگی در دو جبهه - مانده روی الک 9.5 میلی متر(75 حداقل )و درصد ضریب تورق مصالح (35 حداکثر )قرار گیرد. نتایج ها آزمایش باید در حد مشخصات ذکر شده باشد

 

ضخامت لایه و متراکم سازی آن :

 

-ضخامت هر قشر اساس کوبیدهشده میتواند بین تا 15 10 سانتی متر انتخاب شود و در هیچ حالتی از 20 سانتی متر تجاوز نکند.

-در محلهای غیرقابل دسترسی برایماشین آلات ن میتوان مصالح را در قشرهای 15 سانتیمتری با دست پخش نمو د

-ضخامت هر لایه، نباید از دو برابر اندازه ماکزیمم دانه های مصالح مصرفی کمتر باشد .

-پخش و آبپاشی و تراکم و کنترل قشر اساس، عیناً نظیر قشر زیراساس انجام میشود. عملیات کوبیدن با غلتکهای استاتیک آغاز وسپس با لرزشی ادامه مییابد.

-نوع و وزن ها غلتک متناسب با نوع مصالح مصرفی بوده و در هرحال وزن غلتک مورد استفاده باید آنچنان باشد که سبب خردشدن مصالح سنگی نگردد .

 

نحوه حرکت غلتکهای جهت متراکم سازی لایه :

 

-عملیات کوبیدن از کنارههای راه شروع شده و به محور راه می انجامد به استثنای ها قوس که غلتکزنی باید از داخل قوس و پایینترینرقوم راه شروع شده و به بلندترین آن در خارج از قوس ختم شود .در صورتی که دانه های درشت و ریز مصالح پخش شده از هم جدا شده باشد، باید قبل از کوبیدن برای اصلاح آن اقدام شود .

-غلتک زنی و درصورت نیاز توأم با آبپاشی باید آنقدر ادامه داشته باشد تا یک لایه کوبیده و منسجمی مطابق ابعاد و شیب داده شدهدر نقشهها به دست آید .

-از عبور و مرور وسائط نقلیه پس از اتمام عملیات بر روی قشر اساس باید به شدت جلوگیری شود

 

 

منبع : [ سایت تخصصی راهدار ] rahdar.blog.ir