همه چیز درباره خودروهای بدون راننده

همه چیز درباره خودروهای بدون راننده

خودروها از لحاظ اتوماسیون (میزان اتوماتیک بودن کارکرد های خودرو) به پنج سطح تقسیم می‌شود،دسته اول را خودروهای کاملا تحت کنترل و نیازمند به راننده،وسطح ۵ را خودروهای کاملاً به اصطلاح خودران و بدون نیاز به راننده تشکیل می‌دهند.

خودروهای خودران و یا خودکار ماشین و یا کامیون هایی هستند که با استفاده از تابش لیزر ها فاصله شان با محیط و اجسام مشخص و با حسگر ها و فرمان ها بدون نیاز به راننده به سوی مقصد تعیین شده حرکت می‌کنند.

هم اکنون هیچ اجازه‌ای در کشورهای جهان مبنی بر تردد این نوع از وسایل نقلیه داده نشده است،با این حال این به معنای سلب پیشرفت برای این فناوری به حساب نمی‌آید شرکتهای بی ام دبلیو و تویوتا و نیسان و گوگل و مرسدس بنز و ... هستند که به صورت جدی روی این پروژه کار می‌کنند و موفقیت هایی در این زمینه کسب کردند ‌‌‌‌.

نحوه کار

خودروهای بدون سرنشین دارای انواع دوربین ها حسگرها اسکنرهایی قوی و حساس ۳۶۰ درجه هستند که با انتقال مواد اطلاعات به برد ها و پردازشگر های خودرو محیطی ۳۶۰ درجه یا به صورت مجازی در ذهن خودرو تجسم می شود و با پردازش اطلاعات ، دستور های  مبنی بر حرکت ، ایستادن، تغییر جهت و کاهش و افزایش سرعت و اخطارهای لازم را می دهد. و با استفاده از این عملکردها کنترل خودرو را بدون نیاز به راننده به دست می گیرد. در حال حاضر شرکت هایی همچون بی ام دبلیو با همکاری و پردازشگرهای شرکت گوگل توانسته است خودروهایی را بسازد که بتوانند از آزمایش های اولیه با موفقیت بیرون بیایند.

 

فواید و مزایا

نظم و کاهش ترافیک،کاهش جراحات و مرگ ومیر حاصل از تصادفات ، عدالت رانندگی در اجتماع،عدم نیاز به راننده و...از فواید خودروهای خودکار است که علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات با استفاده از نظم و ترتیب بر اساس ریاضیات امکان اشتراک گذاشتن و استفاده همه افراد از کودکان تا کهنسالان را فراهم می آورد.

 

موانع و محدودیت ها

 

اینترنت، هکران و تفاوت قوانین در مناطق مختلف ، نقض در حسگرها و پردازشگر ها از مشکلات اصلی بر سر راه این خودروها هستند با آزمایش هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد که بعد از مدتی از تحقیق ۲ هکر درباره این خودرو توانستند قابلیت هایی همچون بوق زدن و ترمز گرفتن و حرکت کردن خودرو را با استفاده از کابل کنترل و هک کنند، البته بسیاری معتقدند که میتوان اطلاعات را از راه دور نیز هک و کنترل کرد .  از مشکلات متعدد دیگر  بر سر راه صاحبان خودرو ها هنگامی است که دو خودروی خودکار با هم تصادف کنند در این صورت پیدا کردن مقصر حادثه ، سخت و یا عملا غیرممکن می‌شود همچنین این خودروها به ماهواره‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی مختلف متصل هستند و از این سامانه ها اطلاعات مربوطه را می گیرند. که اتصال به اینترنت را نیاز دارد و قطع اینترنت در مناطق می‌تواند بر عملکرد خودران ها تاثیر به گذارد. واز دیگر نقض ها می توان به تفاوت هنجارها و قوانین در مکان های مختلف اشاره کرد ، با اینکه شرکت آمازون در این زمینه پیشرفت‌هایی را به دست آورده اما هنوز این مشکل به کل برطرف نشده است.

 

پایان بندی

 

هرکدام از فناوری‌ها برای برطرف سازی نیازها و آسایش و آرامش انسان ها اختراع،تولید و تکثیر می شوند و با اینکه هر دست آوری تکامل دوران اوج خود را ممکن است نداشته باشد و در ابتدا با موانع و محدودیت هایی روبرو باشد اما همیشه به شکل اول خود نیست .

خودرو ها ی پیشرفته کاملا اتوماتیک و خودکار از جمله فناوری هایی هستند که می‌توانند در صورت تکامل دستاوردی بزرگ را برای بشریت رقم بزنند و عصر جدیدی از خودروها را آغاز کنند و بسیاری از موانع را برطرف سازند

موجب  نظم و کاهش مرگ و میر در جهان بر اثر تصادفات شوند.

 

نویسنده و تولید کننده محتوا:مهدی کیخا

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

علم و تکنولوژی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها